Unikt søvnprosjekt med fokus på ansattes helse

Søvnklinikken Somni vil nå gå i gang med å analysere sovemønsteret til norske ansatte for å bedre arbeidsmiljøet, forebygge arbeidsulykker og redusere sykefravær. Den første bedriften som er plukket ut til å delta i samarbeidet med Somni er den tradisjonsrike ovns- og peisprodusenten Jøtul i Fredrikstad.

-Søvnproblemer er blant de vanligste helseproblemer i Norge. Hver tredje nordmann klager over dårlig søvn i perioder. 10-15 prosent av befolkningen lider av langvarige og alvorlige søvnproblemer. Symptombildet varierer , men de fleste søvnsykdommer gir tretthet, konsentrasjonsvansker og humørsvingninger. Som pilotprosjekt har vi nå  tilbudt alle Jøtuls 340 ansatte som ønsker det, gratis analyse av deres sovemønster gjennom ett døgn. På den måten håper vi å avdekke om det er ansatte som har behov for videre oppfølging. Somni stiller med øre-nese-halsspesialist som henviser de som måtte trenge det til behandling. God og regelmessig søvn er helt avgjørende for de ansattes helse, sier fagsjef Anders Gangsaas Dyrbing ved Somni Søvnklinikk AS.

Somni er spesialister på søvnutredning og behandling av alle slags søvnrelaterte lidelser. Selskapet har til nå kurset Jøtuls ledelse og ansatte som ønsker det.

-Jøtul har valgt å delta i søvnprosjektet fordi det bidrar til å sette fokus på de ansattes helse. Bedriften har som mål å redusere sykefraværet, og deltakelse i dette søvnprosjektet er ledd i det arbeidet, sier HR-sjef Janne Rosli Lindström.

Søvnproblemer rammer barn, voksne og eldre. Ny forskning viser at de fleste søvnsykdommer kan behandles på en effektiv måte. Likevel blir bare 15 prosent av alle pasienter med søvnsykdommer behandlet. Årsaken er at de fleste ikke er klar over at de er rammet av en søvnsykdom og dermed ikke adresserer det som er hovedproblemet, men istedenfor fokuserer på de nærliggende problemer som sår hals, økende vekt og at man føler seg konstant trøtt og utbrent.

I tillegg til plager for pasienten har søvnsykdommer også samfunnsmessige store konsekvenser. Søvnproblemer er vanlige årsaker til trafikk- og arbeidsulykker. Det er rapportert at 50 prosent av lastebilulykker skyldes trøtthet; i 18 prosent av tilfellene hadde sjåføren sovnet bak rattet. Trøtthet og lite eller dårlig søvn øker også risikoen for arbeidsulykker. Norske og utenlandske studier har også dokumentert at søvnsykdommer er betydelige risikofaktorer for økt sykefravær og uføretrygd

Lite søvn gir ekstra kilo

Sover du dårlig? Lite søvn gir økt sultfølelse og studier viser at kroppsvekten stiger i takt med dårlig søvnkvalitet. Samtidig er de færreste klar over at de kan ha en søvnlidelse. 

Så mange som 1/3 av befolkningen er til tider rammet av søvnproblemer, og 10-15 prosent har vedvarende plager. Men det er store mørketall. De vanligste lidelsene er innsovningsproblemer og pustestans. På fagspråket snakker vi om insomni hvor man ikke klarer å falle i søvn, og obstruktivt søvnapné (OSA) hvor man sover men har pustestopp mange ganger i løpet av natten. Resultatet er hyppige oppvåkninger, som sammen med oksygenmangel kan lede til en rekke alvorlige helseproblemer. Søvnproblemer rammer i alle aldre, og både menn, kvinner og barn. 85 prosent blir aldri behandlet, fordi de rett og slett ikke vet at de er rammet.  

Overvekt - en av årsakene til søvnapné

Det er en tydelig sammenheng mellom overvekt og søvnapné. Det har sannsynligvis sammenheng med at det samles fettvev under tungen, i ganen og i svelget, slik at det blir vanskeligere for luften å passere. En annen årsak er at magen trykker mot brystet og åndedrettsorganene. 

En ond sirkel

Forskning viser at mangel på søvn gir økt lyst på mat, og da særlige den usunne søte og fete maten. Dette skyldes blant annet ubalanse i sult- og metthetshormonene.  I tillegg gjør søvnmangel terskelen høyere for fysisk aktivitet. Resultatet er ofte ytterligere vektøkning. Trøttheten forverrer seg og gjør det enda mer utfordrende å ta tak i egen livsstil og komme i gang med endringer i kost- og mosjonsvaner.

Fra den onde til den gode sirkel

Det er godt dokumentert at personer med søvnapné kan ha god effekt av å gå ned i vekt, men samtidig kan trøttheten være et hinder for å ta tak i sin egen overvekt. Ved å kombinere vektreduksjon og behandling av pustestoppene, vil man hjelpe seg selv inn i en god sirkel. En lavere vekt kan i seg selv bidra til å gi deg bedre søvn, mens bedre søvn kan være en god drahjelp for å gå ned i vekt. I sum vil du oppleve å få det overskuddet du trenger for å ta de sunne valgene i livet. 

Det er hjelp å få

- På Roede-kurs har vi i alle år hatt fokus på varige livsstilsendringer og da særlig på betydningen av riktig kosthold og trening. Med ny og økt kunnskap om sammenhengen mellom søvn og vekt, vil vi nå i langt større grad vektlegge betydningen av god søvn, sier fagsjef og ernæringsfysiolog Kari H. Bugge i Grete Roede.

Artikkel skrevet av Kari Bugge i Grete Roede: 

http://helsepersonell.greteroede.no/sovn-og-vektreduksjon/

 

Mange unge trenger søvnhjelp Ved hjelp av lys og hormonbehandling blir stadig flere tenåringer behandlet for forskrudde døgnrytmer

– Et høyt – og stigende – antall ungdommer kommer til oss for å få behandling for søvnproblemer. Det gjelder også tenåringer fra Asker og Bærum, sier Robert Magnusson, lege ved Somni søvnsenter på Ullevål, det eneste i sitt slag på Østlandet.

– En god del pasienter sliter lenge med livsstilssykdommer som overvekt, diabetes og depresjoner uten å forstå at kjernen til problemet er at de sover for lite, sier Magnusson.

– Jeg har sett mange eksempler på at pp-tjenesten ved skolen kobles inn ved problemer på skolen. Når saken undersøkes nærmere, viser det seg at det egentlig handler om for lite søvn. Selv om vi får stadig flere pasienter, er det vi ser bare toppen av isfjellet, fortsetter søvnlegen.

Han forteller at unge pasienter først og fremst har problemer med å sovne inn på kvelden.

Stresset
– Mange unge føler seg stresset når de legger seg, de opplever høye forventninger. Også til å være online hele tiden, mobilen er som regel med i sengen, sier Magnusson.
Behandling av søvnproblemer er nokså enkelt, og kan ofte gjennomføres på seks til ti uker.

– Det handler først og fremst om å endre forskrudde døgnrytmer, og ha fokus på at søvn er viktig. Du må passe på å få søvn til rett tid, i rett mengde, sier Magnusson.

Trenger ni timer
Lysbehandling og hormoner er metoder som benyttes i behandlingen. Den største utfordringen er å få til varig endring etter at behandlingen er over.

– Hvor mye søvn trengs?

– Det er store individuelle forskjeller, men de fleste tenåringer har et søvnbehov på nær ni timer hver natt. Hvis du ikke føler deg opplagt på dagen, sover du for lite, sier Magnusson.

Somni har planer om å åpne søvnklinikk også i Sandvika, trolig til våren.

Slik kan du få bedre søvn

Legg deg til samme tid hver kveld, stå opp til samme tid hver morgen.

Unngå å sove på dagtid. Trenger du hvile, begrens middagsluren til maks 20 minutter.

Ikke drikk kaffe, te eller cola etter klokken 17.

Å være fysisk aktiv gir bedre søvn, men unngå hard trening rett før leggetid.

Soverommet bør være mørkt og kjølig. Unngå bruk av datamaskin og mobil på sengen.

Dersom du ikke får sove – ikke bli liggende og vri deg. Stå heller opp og gjør noe annet.

Sett av tid på dagen til å gå gjennom ting du bekymrer deg over i stedet for å bli liggende og gruble på natten. 

Sebastian Flåterudsomni